fredag 17 maj 2013

Jag är rädd ...

Som hundägare finns det mycket att vara rädd för. Huggormar t.ex. Vid den här tiden på året, och i många månader framöver, har jag blicken ständigt fäst i marken framför hundarna när vi är ute och går.

Men det finns något som är värre. Något som jag tycker är så fasansfullt otäckt att jag faktiskt skyggar för tanken. Magomvridning ... Ett akut tillstånd som kräver omedelbar vård, vilket ändå sällan hjälper. Jag har läst att man som hundägare kan köra en kniv i magen på hunden för att eventuellt kunna rädda den, men ... hur många klarar något sådant?

Och den här hemska dödsorsaken finns i vår ras. I dag kom den dessutom ohyggligt nära när jag på Facebook läste att Labans "tvillingbror" Nemo (Lovely Megans Ben Affleck) fått vandra över regnbågsbron på grund av detta. Jag lider så otroligt mycket med hans ägare och jag ber till högre makter att jag aldrig någonsin blir tvungen att gå igenom detta med mina hundar!

Nemo (till vänster) och Laban vinner tävlingen "Lika som bär" vid eurasierträffen i Karlskoga 2008.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kram till dig och en nospuss till fina Laban <3
/Yvonne

"mormor" Suz sa...

<3
Ja, du. Det är hemskt och man önskar ingen detta.
Man älskar sina hundar så innerligt att man vill ha dem hos sig. För alltid.

Kram och puss till finaste Laban <3