söndag 20 oktober 2013

Sängmarodören

Mina hundar brukar nästan aldrig vara i sängen. Laban hoppar aldrig någonsin upp i vare sig säng eller soffa, även om man försöker locka honom. Nisse hoppar bara upp i sängen (och även soffan) om och när han får tillåtelse. Ett vanligt scenario är när jag har gått och lagt mig. Han lägger då hakan på sängen och ser oerhört bedjande på mig. Jag säger "Varsågod" och han hoppar glatt upp i sängen, bökar ner sig bredvid mig, slänger sig på rygg, fnyser en stund, ligger stilla i fem minuter och sedan hoppar han ner igen.

På dagarna är han aldrig i sängen. Eller ... nästan aldrig i alla fall! Han har nämligen börjat med ofoget att stöka runt i sängen när jag är borta. Det händer inte när jag är ute med Laban och han är ensam hemma, utan bara om jag åker iväg någonstans en längre stund och båda är kvar hemma. En protest kanske? Eller försöker han bädda lite snyggare?

Så här ser det ut när jag åker hemifrån:

Och så här ser det ut när jag kommer hem ...
De lysande ögonen till höger på bilden tillhör förstås Laban som ligger och ser oskyldig ut. Vilket han garanterat är också.

Inga kommentarer: