onsdag 19 januari 2011

Råttfångaren från Flen

I morse stressade jag runt hemma för att hinna med tåget (nagelkurs i Norrköping). Plötsligt märkte jag att Lovis sprang omkring på nedervåningen på ett välbekant sätt. Och, jodå. Efter en stund såg jag en skogsmus som kom kutande med Lovis i släptåg. Och hon verkade mer intresserad av att leka än att döda.

Vad göra? Att få tag på en levande mus är svårt, men jag hade heller ingen lust att lämna huset utan att ha fått väck den. Då trädde Laban in i handlingen! Efter att ha betraktat Lovis och musen en stund, skuttade han fram, tog musen i munnen och lade sedan en stendöd mus i hundkorgen. Det var bara för mig att plocka upp den och slänga ut den!

Därefter åkte jag till Norrköping. Men när jag kommer hem ska jag spärra in-funktionen på kattluckan - den har nämligen varit öppen nu i vinter.

2 kommentarer:

Anette sa...

Chilli är en duktig musjägare. Jag plockar bort döingar titt som tätt efter henne. Släktdrag verkar det som

Linda Hagelvik sa...

Ha ha ha härligt :)
Låter som du kan få fullt upp med 2 jägare i huset (Laban + katten)
Kram