tisdag 14 januari 2014

Nisse som ledarhund?

I går såg jag ett av de intressantaste program jag har sett på länge. Det hette "Hundens hemliga liv" och finns fram tills i kväll (tror jag) på SVT Play:
http://www.svtplay.se/video/1712132/hundens-hemliga-liv



Programmet visade hur hunden fungerar, tänker och hur den har utvecklats som den har gjort. Bland annat berättade man att hundar är antingen höger- eller vänstertassade. Man ser detta genom att iaktta vilken tass hunden börjar gå med först efter att den har suttit eller legat. Tydligen är högertassade hundar bättre lämpade som bl.a. ledarhundar och dessutom bättre på att komma med kreativa lösningar på problem. Det sistnämnda stämmer t.ex. på Laban, som är högertassad.

Och ja ... Även Nisse är högertassad. Vete sjutton om jag skulle våga släppa ihop honom med en blind person, det skulle antagligen sluta med rena katastrofen!

Oavsett vilket. Se programmet! Jag lärde mig så mycket att hälften inte fick plats. Måste se det igen ...

Inga kommentarer: