söndag 30 juni 2019

Totte 5 månader


Den här rasen används som bekant ofta som service-, tjänste- och assistanshundar. Jag börjar förstå varför. Om nu Freja är den som hjälper husse att hitta saker han inte ser, så är det Totte som har tagit som sin uppgift att hålla koll på matte. För två veckor sedan bröt jag stortån (rekommenderas inte alls, det gör vansinnigt ont!) och har svårt att gå, särskilt nerför trappor. Det har den här valpen snappat upp alldeles själv, så han går försiktigt bredvid mig och väntar in mig tills jag är nere.

Och härom dagen fick Per akutopereras nere i Lund, vilket innebar att Halta Lotta lämnades ensam med kissnödiga hundar och två trappor. Det gick utmärkt. För första gången var Totte rumsren en hel dag och jag väljer att tro att han gjorde det för min skull!

Fortfarande består han mest av väldigt långa ben, stora tassar och stora öron.

Jag skrev tidigare om att Totte bestämde sig för att man enbart kunde kissa på vår uppfart i Emmaboda, oavsett hur lång promenad man gick. Nu när vi har flyttat till city har han blivit lite finare i kanten. Numera kissar han nästan enbart mitt på Storgatan!

Så här kan det se ut efter en dags kissande på Storgatan.

Valptänderna är snart borta, vilket innebär att man kan gosa med honom utan att få sår på armar och händer. Och han vill gärna vara nära - vilket är jättemysigt. Han har heller inte tuggat sönder någonting, vilket är helt otroligt.

Per påstår att han håller på att ta över Nisses roll som mattes hund. Det vet jag inte än, men han kommer i alla fall och säger god morgon till mig när jag vaknar, vilket ingen hund har gjort på samma sätt sedan Nisse försvann.


Inga kommentarer: