fredag 4 november 2011

En katt som kan klockan

Jag har en mat- och sovklocka (och har blivit kallad för Skalman många gånger!) som styr mitt liv. Måste t.ex. ha lunch klockan halv tolv, annars blir jag väldigt kinkig! Och jag vaknar varje morgon klockan åtta, antingen jag vill eller ej. Kan förresten tillägga att tidsomställningen till vinter- respektive sommartid gör att det blir fullständigt kaos i mina rutiner under många dagar.

Nu är det dock så att lilla fröken Siri tycker det är alldeles lagom att komma in i huset för att äta frukost punktligt klockan halv åtta varje morgon. Och det talar hon om genom att frenetiskt krafsa på ytterdörren, i princip utan avbrott, tills jag släpper in henne. De andra katterna brukar sitta bredvid och låta henne sköta jobbet, de har hittills aldrig krafsat på en enda dörr. Detta är något irriterande när man vill sova en halvtimme till med andra ord!

Hon är lika tidsmedveten när det gäller att komma in på kvällen. Halv tio brukar det börja krafsas på dörren. Varje kväll! (Och ja, det finns kattlucka - men genom den kommer katterna bara ut. Den dagen de slutar släpa in ekorrar, skator, halva kaninungar och möss genom kattluckan kommer den att öppnas åt andra hållet också.)

Inga kommentarer: