lördag 26 november 2011

Skithund

Jag avskyr stryphalsband och tänker att det måste vara fasansfullt jobbigt för hunden att ha på sig. Men det har varit det enda som funkat på Laban. När han blir skrämd, alternativt tramsar (vilket händer betydligt oftare) och inte vill gå med längre, kastar han sig nämligen bakåt och krånglar sig utan problem ur vanliga halsband, halvstryp och selar.

Nu har jag dock köpt en antidragsele i stället, eftersom den verkade vara rymningssäker. Har fungerat bra de få gånger jag har använt den på honom, fram tills nyss när jag var ute med båda hundarna. Då lyckades hundjäkeln trassla sig ur den också! Nu var ingen större skada skedd, han sprang ett litet ärovarv, sedan höll han sig i närheten av Nisse, så jag kunde koppla honom igen.

Men jag ska flytta till ett område med betydligt mer trafik än där jag bor nu, dessutom ett ställe där Laban inte hittar alls. Jag har definitivt ingen lust att ha lösa hundar på bygden där .. Det får väl helt enkelt bli stryphalsbandet igen. Han är sannerligen för smart för sitt eget bästa.

Inga kommentarer: