söndag 15 februari 2015

Freja 1 år!!

 - Hallå, hallå, hallå? Vet ni vad? Jag fyller ETT ÅR i dag!! 

Och vem har sagt att dsg:ar har ett oproportionerligt litet huvud? :-)

Dagen efter Alla hjärtans dag förra året föddes en liten fröken med ett hjärta på sidan ...


Tänk att lilla skruttan har blivit ett år gammal, inte valp längre med andra ord. Och hon har faktiskt skärpt till sig ordentligt. Det mesta funkar bra och vi behöver inte längre stänga till varenda rum när vi lämnar hemmet, av rädsla för att bara halva huset ska stå kvar när vi kommer hem. 

Hon har fortfarande polisrollen här hemma och talar tydligt om när saker och ting inte är som de ska. Som härom dagen när hon satt i mitt knä när jag jobbade. Plötsligt vände hon sig mot akvariet och morrade otroligt ilsket. Jag fattade ingenting, förrän jag upptäckte att vi lagt en sandpapperskloss (renovering pågår här hemma) på byrån. Att vi inte skäms som stökar till på det viset!


Hon bedriver även ett vaktbolag. Den främsta tillgången att vakta just nu är benbollen som jag skrev om här. Den ligger fortfarande på samma plats, hon tuggar aldrig på den, men hon kollar att den är kvar varje dag och talar tydligt om för de andra djuren att det inte är lönt att försöka komma i närheten.


Faktum är att hon är den av alla tre hundarna som är tydligast med att tala om att hon behöver gå ut - hon som jag aldrig trodde skulle bli rumsren ... När vi sitter och tittar på tv sätter hon sig demonstrativt mitt på golvet, vägrar att röra sig ur fläcken samt morrar och piper tills vi öppnar altandörren. Nisse kör i stället varianten att tyst gå och ställa sig vid dörren (inte särskilt lyckat om jag och Per befinner oss i ett annat rum) och Laban - han håller sig helt enkelt.

Freja är för övrigt otroligt kommunikativ. Dels i kroppsspråket, det går sällan att missta sig på vad hon vill, eller om hon är sur eller glad. Men hon "pratar" även en hel massa och har sanslöst många mer eller mindre märkliga ljud för sig. Det går att föra långa konversationer med henne!

Även om hon fortfarande har stor respekt för Leo, har de blivit som ler och långhalm. De söker alltid upp varandra, tvättar varandra och sover gärna bredvid varandra. Otroligt sött att se!


Och apropå sött ...  Att få somna nerkrupen under täcket på husses arm, det är lycka!


Grattis på födelsedagen, Freja! Har ingen aning om vad du ska få för gott att äta i dag - det är mycket lättare med Nisse (korv) och Laban (ost). Du äter ju allt ... Men vi hittar på något, det lovar jag!

Inga kommentarer: