måndag 9 februari 2015

Hundbiten matte och piggare hund

Det blir mycket Nisse nu på bloggen (men på söndag handlar det om Freja!).


Han är otroligt mycket piggare, det var verkligen nödvändigt att gå tillbaka till Rimadyl i stället för det där krafset han fick efter operationen. Han hade så himla ont helgen efter att de fick ge honom en opiatspruta på djurkliniken och då släppte en del av smärtan. Sprutan hade 12 timmars effekt och det var ett jobbigt halvt dygn. Även om han inte hade så ont (han började t.o.m. stödja lite försiktigt på tassen) var han extremt orolig. Han vankade runt och pep hjärtskärande fram till klockan två på natten. Då var jag faktiskt nära att ge upp, det kändes så enormt tufft att utsätta honom för allt det här. Men nu har det vänt och han har till och med busat runt litegrann med Freja - det är härligt att se. Han går även på fyra ben igen. Det märks dock att han saknar promenaderna, han har ju inte fått någon riktig promenad sedan 30 december ...


De har fått hjälpa oss på djurkliniken med att lägga om hans bandage, stackars Nisse blir fullständigt panikslagen när han blir fasthållen på det viset - dessutom gör det antagligen ont. När jag var där i torsdags höll jag i hans huvud och han hade munkorg på sig. Det bar sig dock inte bättre än att han lyckades bita mig i handen, något som bekymrade veterinären mer än mig. Det var ett himla tjat om att jag skulle uppsöka vårdcentral, fast jag tyckte att det räckte med att jag har en sjuksköterska som sambo. Lydig som jag är ringde jag ändå till vårdcentralen så småningom och det var bud om att jag skulle få äta penicillin eftersom det svullnade en del. Slapp dock till slut - tyckte mest att det kändes fånigt, så stort bett var det inte. Men, jaja, jag vet att man ska vara försiktig med djurbett.

Hur som helst. Hans sår ser rätt okej ut, men det är väldigt irriterat vid trampdynorna eftersom det är så instängt. Dessutom hade ett stygn gått upp i torsdags, så tyvärr fick han ha bandaget ett tag till - vi hade hoppats på att han skulle slippa till helgen. Var där i dag igen och nu såg det ännu geggigare ut. Ska dit på torsdag för att ta stygnen och sedan hoppas vi att han kan klara sig utan bandage, det behöver verkligen luftas!

Vi började med epilepsimedicinen i går, så nu får vi se om det dyker upp några biverkningar, samt om den hjälper. De flesta hundar svarar bra på medicinen enligt veterinären, så det hoppas vi på.

Inga kommentarer: